Wat is Clean Beauty?

BLOG

Wat is Clean Beauty?

Clean Beauty. Ben jij die term al tegengekomen? 

Groen, natuurlijk en biologisch maken deel uit van de hedendaagse cosmeticawereld- het is mijn taak om jou te helpen door die marketingtrends te navigeren en je voor te lichten over de ware betekenis achter deze termen. 

Deze ‘schone’ producten zouden beter en veiliger voor je zijn. Vaak gaat die boodschap dan ook nog gepaard met de nodige bangmakerij voor alles wat niet-natuurlijk is.

Organisch versus chemisch: de wetenschappelijke realiteit

Voordat we ingaan op hoe deze termen worden gebruikt in de huidverzorgingsindustrie, wil ik jou een paar wetenschappelijke definities geven die je zullen helpen om beter door enkele van deze formulebeschrijvingen te navigeren.

Organisch: levend of eens-levend materiaal; verbindingen die koolstof bevatten en vaak worden gevormd door levende organismen

Organische verbinding: een molecuul opgebouwd rond koolstof. Een organisch molecuul bevat een of meer koolstofatomen en meestal waterstof en zuurstof

Chemisch: elke stof die uit materie bestaat, inclusief vloeistoffen, vaste stoffen of gassen.

Laten we het nog even hebben over chemicaliën...

Een chemische stof is elke zuivere stof of elk mengsel (een oplossing, verbinding of gas). Chemicaliën kunnen van nature voorkomen of kunstmatig worden gemaakt. Daarom zijn organische verbindingen ook chemische verbindingen. Ook natuurlijke grondstoffen; zelfs water is goed beschouwd een chemicalie. Zonder chemische verbindingen zouden de mens en de wereld waarin we leven niet bestaan. Cosmetica zonder chemicaliën bestaan niet!

Wat zijn synthetische stoffen? En wat doen die voor de huid?

Ook synthetisch lijkt tegenwoordig synoniem te zijn geworden aan ongezond of schadelijk. 

Synthetische stoffen worden gemaakt in een laboratorium maar in feite zijn de gesynthetiseerde ingrediënten voor de schoonheidsindustrie ontworpen om bio-identiek te zijn aan de oorspronkelijke plantaardige of dierlijke verbinding

Ten slotte zijn veel van de ingrediënten die wij via marketing en de media hebben verteld te vermijden, eigenlijk 'voedingsgerelateerd’ en worden ze aangetroffen in veel van de voorverpakte voedingsmiddelen die we regelmatig consumeren.

Opsplitsing van the Big 3: natuurlijk, organisch en groen

Laten we de drie termen opsplitsen die het meest worden gebruikt in huidverzorgingsmarketing en -etikettering.

Groen

Het etiketteren van een product  als "groen" suggereert meestal dat de formule, productie en/of verpakking van het product milieuvriendelijk is. Dit kan betekenen dat alles van de verpakking recycleerbaar is, of dat de ingrediënten op verantwoorde wijze zijn ingekocht zonder het milieu te schaden.

Dat gezegd hebbende, de term 'groen' met betrekking tot de schoonheidsindustrie is niet officieel gedefinieerd of gereguleerd door een overkoepelend bestuursorgaan. Het algemene begrip van deze term moet ons doen geloven dat het bedrijf op ethische en duurzame wijze hun producten inkoopt en distribueert, maar dat is niet altijd het geval.


Natuurlijk

"Natuurlijk" wordt vaak door elkaar gebruikt met "clean" in schoonheidsindustrie, en het is vaak bedoeld om aan te geven dat de gebruikte ingrediënten plantaardig zijn of afkomstig zijn uit de natuur - vaak geïnterpreteerd als vrij van "schadelijke" of "giftige" chemicaliën en ingrediënten .

Het is belangrijk op te merken dat de bron van een ingrediënt niet bepalend is voor de veiligheid ervan. Er zijn tal van natuurlijke ingrediënten die onveilig zijn voor de huid en andere die niet goed passen bij bepaalde huidtypes. Mensen met een gevoelige huid hebben bijvoorbeeld vaak moeite om pure, koudgeperste plantaardige ingrediënten te gebruiken, omdat hun gebrek aan laboratoriummanipulatie geen goed toedieningssysteem biedt. Dit kan betekenen dat de mineralen, vitamines en enzymen die in deze ingrediënten aanwezig zijn, irritatie veroorzaken aan hun opperhuid. Evenzo zijn essentiële oliën van nature afkomstig van plantaardige bronnen, maar kunnen ze zeer irriterend zijn wanneer ze plaatselijk worden aangebracht en niet goed worden verdund. Het draait hier allemaal om ‘klant-indivudeel maatwerk’!

Biologisch

Wanneer een product het label 'biologisch' draagt, wordt er vaak van uitgegaan dat de ingrediënten afkomstig zijn uit een plaats waar de teelt- en oogstpraktijken voldeden aan de biologische normen van het bestuursorgaan. Maar hier is het addertje onder het gras: deze normen verschillen van land tot land

In eenvoudige bewoordingen, zonder een werelddefinitie voor "biologisch", kunnen de wetgevende instanties het gebruik van het label niet gemakkelijk reguleren. Dit maakt het zo dat een merk zijn product gemakkelijk en legaal als biologisch kan positioneren met zeer losse rechtvaardigingen. Een merk kan bijvoorbeeld zijn product labelen als "Organische Squaleen Gezichtsolie", terwijl alleen de Squaleen, naast 25 andere ingrediënten, daadwerkelijk biologisch is geproduceerd. 


De keerzijde: meer huidproblemen door clean of natural skincare!

Daarover is pas weer een stuk verschenen in een wetenschappelijk tijdschrift voor dermatologen. Want natuurlijke grondstoffen zijn helaas lang niet altijd veiliger in gebruik dan synthetische grondstoffen. In de natuur vind je ook ontzettend veel irriterende stoffen. Een andere bron van huidreacties zijn de alternatieve bewaarstoffen die worden verkozen boven parabenen. 

 

Besluit

Goed dat we nadenken over wat producten doen met de huid én het milieu

Hoewel niet alle merken misleidende etikettering en marketing gebruiken, doen velen dat wel. 

Laat je echter niet gek maken door alle marketingtermen en laat je leiden door iemand met kennis van ingrediënten, in plaats van merkspecifieke kennis - ik geef jou de mogelijkheid om jou te instrueren op basis van feitelijke informatie en niet met merkgebonden (d.w.z. bevooroordeelde) marketing